اهداف سبك هاي خبري


·       اثر گذاري بر مخاطب

·       كمك به مخاطبان براي  فهم راحت تر   (تسريع در فهم )

·       تسريع در انتقال اطلاعات

* ترغيب و تشويق  مخاطب براي تعقيب اخبار

اهميت سبك هاي خبري


 هدف اصلي سبك ها  اثرگذاري، تسخير اذهان مخاطبان  و جلب توجه آنان است . بنابراين همانند قواعد عرضه كالاها در اينجا نيز بايد جلب مشتري  مد نظر باشد . باید  بعد از مراحل شناخت خبر ،اطلاعات جمع آوری شده در مرحله دوم  با بسته بندی جذاب ،جالب و درعین حال کوتاه و ساندویجی و پر محتوی  به مخاطب عرضه شود . در غیر این صورت  زحمات مراحل قبل هدر مي رود   .        


ويژگيهاي سبك هاي خبري:

       ·       سادگي

·       ضرب داشتن

·       جامع بودن

·       دقیق و صحيح  بودن

·       خلاصه و كوتاه بودن ( ارائه ساندويجي اطاعلات )

·       رنگ داشتن

·       تازگي

·       داشتن ارزش هاي خبري

·       ترغيب و تشويق كنندگی 

·       اثرگذار ی

·        تناسب داشتن با نياز مخاطبان و هويت رسانه 

* دوری از تشریفات  و.....

 

 


عوامل موثر در انتخاب سبك هاي خبري


·       ارزش هاي خبري 

بيشتر خبرهاي كه داراي ارزش خبري عجيب و استثنا

هستند ، ظرفيت اين را دارند كه به سبك  پايان شگفت -

انگيز تنظيم شوند . 


·       موضوع و نوع خبر


موضوعات سياسي، اجتماعي ، علمي و اقتصادي حساس بيشتر به سبك تاريخي تنظيم مي شوند.

موضوعات حوادثي بيشتر به سبك تاريخي همراه با ليد و موضوعات عادي .و روزانه سياسي ، اقتصادي و اجتماعي و سخت خبرها معمولا به سبك هرم وارونه تنظيم مي شوند.


·       مخاطبان


 طرفداران حوادث و افراد ماجرا جو و  جوانان بيشتر به سبك هاي پايان شگفت انگيز و تاريخي همراه با ليد علاقمند هستند اما  علماء ،افراد متخصص ،پزشكان و ... بيشتر به خاطر كامل بودن نسبي خبرها در سبك تاريخي به اين سبك  گرايش دارند .

مسئولان و افراد ي كه كم حوصله و پرمشغله هستند به سبك هرم وارونه علاقمند هستند .


·       بخش هاي خبري


 بخش هاي خبري طولاني اين امكان را دارند كه خبرها را طولاني تر و به سبك  تاريخي پخش كنند اما بخش هاي خبري با مدت زمان كم مثل ده يا پانزده دقيقه  براي پخش خبرهاي بيشتر در مدت زمان كمتر بيشتر خبرها را به سبك هرم وارونه ارئه مي دهند .


·       نوع رسانه هاي


هفته نامه ها ، ماهنامه ها و فصل نامه ها  بيشتر سبك تاريخي يا تاريخي همرا ه با ليد گرایش دارند .


·       دفعات انتشار

رسانه های که فاصله بین انتشار و پخش آنها طولانی

است (هفته نامه ها و... ) بیشتر از سبک تاریخی استفاده

می کنند


ساختار سبك  هاي خبري


·       ليد يا مقدمه ( اهميت و انواع ليد ) 


- برای مطالعه تعاریف ،اصول و مثال ها به کتاب اصول خبر نویسی مراجعه فرمائید .


·       متن


-        اساس و مباني نگارش متون راديو و  تلويزيوني مشتر ك است (جمع آوري و انتشار صحيح و دقيق اطلاعات .)

-        در مطبوعات جا و فضای  زياد تري براي كلمات و متن است و مخاطب امکان مطالع مجدد را دارد اما در راديو و تلويزیون  محدویت تایم  کار را مشكل می کند. بنابراین  مطالب خبری باید کوتاه  و        پر معنی ارائه شود.

-        در نگارش خبر رادیویی تفكر بصري و تصويري داشته باشيد .

-   هماهنگي متن و تصوير ضرورت دارد .

-        سبك خبر محاوري و قابل فهم باشد.

-        مجريان راديو و تلويزون تمايل به خواندن جملات نفس گير ندارند ، جملات را بشكنيد

-        در تلويزيون و راديو  از اظهار نظر خبري بيش از 20ثانيه صرفنظر كنيد .

-        يك متن خوب راديويي هم توجه مخاطبان را جلب مي كند و هم اينكه قوه تخيل  و تجسم را برمي انگيزد .

-        به گذشته تاكيد نكنيد .زمان حال يا  حال كامل  را  استفاده كنيد . مثلا اعتصاب كنندگان هنوز تصميم نگرفته ا ند به سركارشان برگردند .

-   متن راديويي و تلويزيوني متفاوت هستند چون راديو تصوير ندارد . و دو رسانه ماهیت متفاوت دارند .


·       پايان


پايان خبر در سبك هاي مختلف متفاوت است . در سبك تاريخي پايان ،پايان واقعي است . در سبك هرم وارونه مهمترين اطلاعات در پايان نمي آيد . در سبك پايان شگفت انگيز شيرين ترين و جذابت ترين قسمت خبر در انتها ي خبر مي آيد . در اين سبك همچنين قفل ماجرا  يا رمز آن در پايان گشوده مي شود .


  انواع سبك هاي خبري


       *  سبك تاريخي

         ·       هرم وارونه

         ·       تاريخي همراه با ليد

         ·       تشريحي (اطلاعات تكميلي در هر قسمت ، سابقه ،

    اطلاعات اضافي و..

         موارد استفاده : بيشتر خبرهاي مورد اختلاف و

         بحث انگيز          


·       بازگشت به عقب

·       پايان شگفت انگيز

·       دايره اي

در اين سبك برخلاف سبك هاي هرم وارونه و .... اطلاعات به شكل  عمودي و براساس اهميت ارائه نمي شوند بلكه دادستان خبر از آنجايي كه تمام شده مي تواند شروع شود . به عبارت ديگر ظاهرا خبر تمام شد اما چرايي ، فضا سازي ، و پيگيري و ساير زواياي آن همچنان ادامه دارد . نرم خبرها بيشتر به اين سبك ارائه مي شوند .

برای مطالعه تعاریف ،اصول  مزايا  و معايب، كاربرد سبك ها  و مثال ها به کتاب اصول خبر نویسی مراجعه فرمائید .

+ نوشته شده توسط اکبر نصراللهی در چهارشنبه شانزدهم آبان 1386 و ساعت 17:0 |